ادعای عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه مشاوران املاک درباره انجام معاملات مسکن با بیت‌کوین! پیش فروش دناپلاس ایران خودرو آغاز شد | با ۳۵۰ میلیون دناپلاس سوار شوید (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسیدن به حقوق و دستمزد کارگران در مجلس بسیار سخت‌تر از جلسات شورای عالی کار است  ثبات قیمت‌ها در بازار میوه و تره‌بار مشهد از ابتدای سال ۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار امروز جمعه (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ تا هفت روز دیگر | برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟ (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت اشتغال در صنایع غذایی بی‌نظیر است پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی
سرخط خبرها

رشد ۳۵ درصدی ارزش صادرات مرز‌های خراسان رضوی در ۶ ماه نخست امسال

  • کد خبر: ۱۹۱۷۱۳
  • ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
رشد ۳۵ درصدی ارزش صادرات مرز‌های خراسان رضوی در ۶ ماه نخست امسال
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در ۶ ماه نخست امسال از نظر ارزشی ۳۵ درصد و از نظر وزنی ۳۱ درصد افزایش داشته است.

به گزارش شهرآرانیوز براساس اعلام گمرک خراسان رضوی، میزان صادرات کالا درنیمه اول امسال از گمرک‌ها و بازارچه‌های مرزی استان درمقایسه با مدت مشابه پارسال به لحاظ وزن ۳۱درصد و در ارزش ۳۵درصد رشد داشته است. در این مدت یک‌میلیون و ۲۷۴تن کالا به ارزش ۷۳۷میلیون دلار از گمرک‌ها و بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی صادر شده است. مهم‌ترین کشور‌های مقصد کالا‌های صادراتی خراسان رضوی در این مدت افغانستان، ترکمنستان و تاجیکستان بوده‌اند. بیشتر کالا‌های صادراتی زعفران، پسته و تخم خوراکی پرندگان بوده است.

همچنین براساس اعلام گمرک خراسان رضوی تراز بازرگانی گمرک‌های استان در نیمه نخست امسال مثبت و ۴۱۳میلیون دلار است. در نیمه نخست امسال ۱۰۷هزار تن کالا به ارزش ۳۲۴میلیون دلار به خراسان رضوی وارد شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در وزن ۲۵درصد کاهش و در ارزش ۱۵درصد افزایش یافته است.

مهم‌ترین مبادی وارداتی کالا به خراسان رضوی در شش‌ماهه نخست امسال امارات متحده عربی، چین و هلند و بیشترین کالا‌های وارداتی نیز تلفن همراه، پنبه و نخ است. میزان ترانزیت کالا از خراسان رضوی در نیمه اول امسال یک‌میلیون تن بوده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲درصد افزایش یافته است.

رشد صادرات خراسان رضوی

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه صادرات استان در شش ماه نخست امسال از نظر ارزشی ۳۵ درصد و از نظر وزنی ۳۱ درصد افزایش داشته است، گفت: درحالی در شش ماه نخست امسال ۷۳۷ میلیون دلار کالا از استان صادر شد که در مدت مشابه سال گذشته ۵۴۴ میلیون دلار کالا از خراسان رضوی صادر شده بود. همچنین در شش ماه نخست امسال یک‌میلیون و ۲۷۴تن کالا از خراسان رضوی صادر شده، این درحالی است که در شش‌ماه نخست سال گذشته ۹۷۴ هزار تن کالا از استان صادر شده بود.

امیررضا رجبی توجه به دیپلماسی اقتصادی را دلیل رشد صادرات خراسان رضوی در شش ماه نخست امسال بیان کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین سیاست‌های دولت سیزدهم برای کاهش وابستگی اقتصاد کشور به درآمد‌های نفتی، افزایش صادرات غیرنفتی از طریق توسعه دیپلماسی اقتصادی است. در همین راستا در دوسال اخیر تلاش شده تا با افزایش میزان تعاملات اقتصادی با کشور‌های همسایه، بستر‌های رشد صادرات خراسان رضوی فراهم شود.

در همین راستا تاکنون مسئولان استانی سفر‌های مختلفی را به کشور‌های همسایه ایران داشته‌اند. به عنوان مثال در ماه گذشته مسئولان استانی با سفر به افغانستان سعی کردند تا زمینه‌های توسعه بیشتر روابط اقتصادی دوجانبه را فراهم کنند. در این میان حوزه آسیای میانه نیز در یک‌سال گذشته موردتوجه ویژه قرار گرفته است. وی ادامه داد: نتیجه این مسئله سبب شده اکنون میزان روابط اقتصادی خراسان رضوی با کشور‌های همسایه به میزان درخور توجهی افزایش یابد.

تنوع‌بخشی به مقاصد صادراتی

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه سیاست تنوع‌بخشی به مقاصد صادراتی، یکی از مسائلی است که در استان درحال پیگیری است، بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که صادرات خراسان رضوی به ۱۰ مقصد صادراتی که در گذشته سهم اندکی از صادرات ما داشتند، ۵۰ درصد افزایش داشته است. هرچند هنوز میزان صادرات خراسان رضوی به این مقاصد چندان زیاد نیست، اما مهم این است که بستر‌های حضور کالا‌های استان در این کشور‌ها فراهم شده و خود این مسئله می‌تواند زمینه رشد صادرات خراسان رضوی در ماه‌های آینده را فراهم کند.

سهم کالا‌های صنعتی در صادرات

رجبی با بیان اینکه سهم کالا‌های صنعتی از صادرات خراسان رضوی در شش ماه نخست امسال ۴۶ درصد بوده است، بیان کرد: یکی از سیاست‌های مهمی که در خراسان رضوی به طور جدی پیگیری می‌شود، افزایش سهم کالا‌های صنعتی در صادرات است، چرا که انتظار می‌رود با این سیاست ارزش افزوده بیشتری نصیب اقتصاد استان شود. وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه در کشور‌های هدف یکی دیگر از اقداماتی است که به منظور رشد صادرات استان در حال پیگیری است، گفت: تعداد نمایشگاه‌های برگزار شده در کشور‌های خارجی در شش ماه نخست امسال بیشتر از تعداد هدف‌گذاری بوده است.

در ماه‌های آینده نیز این سیاست به‌طور جدی پیگیری می‌شود، چرا که معتقدیم برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها فرصت خوبی را برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان خراسانی به منظور ارتباط با کشور‌های هدف صادراتی فراهم کرده و بستر‌های توسعه روابط دوجانبه را امکان‌پذیر می‌کند. مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی درباره مانع‌زدایی از رشد صادرات گفت: به‌طور مرتب جلسات کارگروه صادرات استان با حضور مسئولان مرتبط برگزار می‌شود. در این جلسات تلاش می‌کنیم تا موانع صادرات را شناسایی و برطرف کنیم.

خراسان رضوی نیازمند شیوه‌نامه خاص در تعهدات ارزی

همچنین مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی دیروز در حاشیه بازدید از سه واحد صنعتی در حوزه صنایع غذایی و قطعه‌سازی در شهرک صنعتی غیردولتی فردوسی مشهد در گفتگو با ایرنا گفت: خراسان رضوی به دلیل مهاجرپذیر بودن و همسایگی با کشور افغانستان، نیازمند شیوه‌نامه خاص برای رفع تعهد ارزی یا پیمان‌سپاری ارزی صادرکنندگان است.

رجبی افزود: مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست‌های کارشناسی خود پیگیر تسهیل رفع تعهدات ارزی و ایجاد صادرات ریالی برای صادرکنندگان استان خراسان رضوی هستند که امیدواریم این موضوع محقق شود. وی بیان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در تلاش است که موضوع رفع تعهد ارزی برای شرکت‌های تولیدی خراسان رضوی به‌طور کاملا قانونی و در چارچوب منافع ملی حل و فصل شود، در هر صورت با ابتکار عملی که شرکت‌های تولیدی استان به‌ویژه در حوزه صادرات غیرنفتی داشته‌اند، میزان صادرات کالا در شش‌ماهه نخست امسال از استان به لحاظ ارزشی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۵درصد افزایش یافته است.

۷۰ واحد صنعتی

رجبی با اشاره به فعالیت ۷۰واحد صنعتی در شهرک صنعتی فردوسی مشهد گفت: چرخه صنایع غذایی در استان خراسان رضوی تقریبا کامل شده است، این استان پیشینه و تجربه زیادی در صنعت غذا دارد. به گفته وی، هم‌اینک صنعت غذا از تأمین مواد اولیه گرفته تا خطوط تولید، بسته‌بندی شامل قوطی کنسرو و بطری شیشه‌ای و انواع بسته‌بندی، همچنین شبکه توزیع و فروش در خراسان رضوی کامل است و بیشتر واحد‌ها جنبه صادراتی نیز دارند.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: کامل‌بودن زنجیره صنایع غذایی یکی از مزیت‌های این استان است، در کنار آن برخی واحد‌های صنعتی مشکل کمبود کارگر ساده دارند که به متقاضیان کار پیشنهاد می‌شود به شهرک صنعتی آمده و در واحد‌های آن مشغول به کار شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->